matkailu, työvoima

Työvoimasta Lapin matkailun pullonkaula

Lapin matkailualalta on viime päivinä tullut vastakkaisia viestejä. Rovaniemellä Hotelli Pohjanhovi on aloittanut YT-neuvottelut. Ne koskevat 40 hotellin työntekijää. Inarissa Pasajärvelle rakennettu uusi Porschen talviajokoulu tuo tänä vuonna 600 ajokoululaista. Välitön työllisyysvaikutus on 20 uutta työpaikkaa. Tunturi-Lapin matkailuyrityksissä on tälle sesongille vielä 500 työpaikkaa ilman tekijää.

Lapin liiton tilastojen mukaan matkailu tuo Lappiin 525 miljoonaa €uroa (2006). Kasvun taustalla on voimakas investointi. Myös uusien matkailutuotteiden markkinoinnilla on merkittävä vaikutus matkailun tulovirran kasvattamisessa. Matkailun parissa työskentelevien määrä ei ole lisääntynyt matkailun tulovirran tahdissa.

Tähän todellisuuteen Matkailuparlamentti on nyt kaamoksen jälkeen herännyt Ylläksellä. Siellä teemana oli ensimmäistä kertaa työvoiman saatavuus ja riittävyys. Herää kysymys ”Vasta nytkö?”. Oman näkemykseni ja kokemukseni mukaan merkit ovat olleet nähtävillä jo pidemmän aikaa.

Lappiin tarvitaan tulevina vuosina laskelmien mukaan jopa tuhansia uusia matkailusektorin työntekijöitä. Mistä ne otetaan? Lapin työttömistä varmaan osa, mutta myös muualta Suomesta ja ulkomailta. Lapin liiton tilastojen mukaan matkailun parissa työskenteli (teki työtään) 4116 työntekijää (2006). Vuokratyövoiman käyttö ei näissä tilastoissa näy. Ne siis lisäksi. Mikä on todellinen luku?

Toinen pullonkaula Lapin matkailussa on se, millainen asuntotarjonta työntekijöille paikkakunnalla on? Eli laadukas, monipuolinen ja kohtuuhintainen vuokra-asuntokanta on todella kunnissa merkittävä elinkeinopoliittinen työkalu. Saariselällä muun muassa yrittäjät itse ovat rakennuttaneet työntekijöiden saannin turvaamiseksi asuntoja. Kuuluisiko jonkin muun tahon se puoli hoitaa?

Vaikka matkailu on voimallisesti vientiala, on se ennen kaikkea palveluala. Palvelu on olennaisesti asiakkaan kokonaisvaltaista palvelua. Se ei siirry asiakkaalle ilman osaavaa palvelua. Ylläksen parlamentin mukaan osaavaa ja kielitaitoista työvoimaa yritykset olivat valmiita palkkaamaan myös ulkomailta. Eli monikulttuuriset työyhteisöt Lapin matkailukeskuksiin. En pane hanttiin. Monikulttuurisuus monikulttuurisessa asiakasympäristössä on kyllä voimavara, jota kannattaisi hyödyntää.

Entäs se Pohjanhovi? Kertooko se jotain Rovaniemen matkailun näköaloista. Varmaan kertoo. Vai syöttääkö Antti sen Hemmolle ”pakolaisten vastaanottokeskukseksi”. Monikulttuurista, mutta palveluhan ei siellä sitten kyllä pelaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s