Ei kategoriaa, joukkoliikenne, liikennepolitiikka, Rovaniemi

Fält laittaa mutkat suoriksi

Umpikepulainen (LK 5.1.18) nimesi erikseen minut, että olen ollut tekemässä TekLa:ssa kaupungin ”historian huonointa päätöstä”. Kyllä olin tekemässä täysin yksimielistä päätöstä, niin kuin kaikki kepulaisetkin mukaan luettuna.

Minua tuo Väärti moittii, että arvostelen lakia (työttömyysturvan aktiivimalli), joka astui jo voimaan 1.1.2018. Kuitenkin hän itse ottaa itselleen oikeuden nimetä lautakunnan päätöksen paikallisliikenteestä ”kaupungin historian huonoimmaksi ja kohtalokkaaksi”, vaikka paikallisliikenne siirtyy uuteen järjestykseen vasta 4.6.2018. Mistä moiset ennustajanlahjat?

Edelleen Umpikepulainen moittii lautakuntaa (lue: minua) siitä, ettei ”tarjouskilpailua järjestetty siten, että paikallisilla yrityksillä olisi ollut mahdollisuus vastata kilpailuun?” Kyllä oli, mutta ”isommat yritykset eivät halunneet pienempiä yrityksiä kumppaneiksi” (LK 3.1.17). Yhteenliittymät saattoivat jättää omat tarjouksensa, mutta nyt paikallisilta tuli kaksi erillistä tarjousta. Harmillistahan se on, että yhteistyön edellytyksiä paikallistasolla ei löydetty.

Nykyisessä järjestelmässä Rovaniemen paikallisliikennettä hoitaa kolme eri toimijaa – kaksi rovaniemeläistä, sekä kemijärveläinen Ketosen liikenne, joka vastaa nyt 70 % paikallisliikenteestä. Muut toimijat vastaavat siten 30 %:sta. Nämä yksityiset toimijat liikennöivät nyt kaupungin tuella. Joukkoliikennelaki kuitenkin määrittelee raamit, miten on toimittava. Se käy ilmi myös LK:n asiaa koskevasta uutisoinnista.

Väite siitä, että uudet reittijärjestelyt, bussikannan nuorentuminen tai yhdenmukainen kalusto huonontavat kaupungin imagoa, on pösilö. Paikallisliikenteen palvelut tässä paranevat, ja kuntalainen voittaa. Muutoinkin, kuin vain löytämällä ”kadonneet lapaset” yhdeltä toimijalta. Edelleenkään bussit eivät liiku ilman kuljettajaa. Alan työehtosopimuksen mukaan joukkoliikenteen kilpailutuksen voittaneen yrityksen on hankittava lisätyövoimaa ensisijassa kilpailutuksessa hävinneeltä yritykseltä.

Lopuksi ilmoitan Umpikepulaiselle ja muillekin jo etukäteen, että lautakunnan päätettäväksi keväällä tulee myös paikallisliikenteen lippuhinnoittelu, jossa on syytä ottaa erityistarkasteluun lapsiperheiden, opiskelijoiden ja erityisryhmien tarpeet. Samalla lautakuntaan tulee päätettäväksi uuden jätelain ja hulevesilain mukaiset järjestelyt Rovaniemellä. Niistä ei selviä toteamalla, että ”en jaksa lukea yhden kappaleen mittaista jargonia”. Seuratkaapa tarkasti, mitä lautakunta päättää.

Jaakko Portti
teknisen lautakunnan jäsen (vas.)

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s