Kohtuuttomia vuokrankorotuksia

Puheenvuoro valtuuston kokouksessa 15.12.2008

Esitimme viime kokouksessa työjärjestyksen 6 §:n mukaisen kyselyn Kunta-asunnot Oy:n vuokrankorotuksista. Kyselymme koskee 3300 huoneistoa ja niissä asuvia rovaniemeläisiä – arviolta 7 – 8000 henkeä.

Kyse ei ole pelkästään tästä. Kohtuuhintaisten ja tasokkaiden vuokra-asuntojen saatavuus on Rovaniemen keskeinen vetovoimatekijä. Samalla se on kaupungin elinkeinojen kehittämisen keskeinen työkalu.

Perehtyessäni tähän asiaan olen saanut hyvin monelta taholta hyvää informaatiota, mutta myös hyödytöntä disinformaatiota. Monesti jouduin kysymään – olenko oikeilla jäljillä? Ainoa täysin varma totuus on kuitenkin se, että korotusten suuruus on kohtuutonta.

Isännöintikulut

Isännöintikulujen (6000) osalta kysymyksiä herättää niiden suuri hajonta. Miten ne voivat samankokoisissa taloissa olla joko 1418 € tai 20 601 €, ja toisaalta viereisessä samankokoisessa osaketalossa 4800 €? Nämä kaikki talot ovat samalla alueella vieretysten.

Asukaspalkitsemisjärjestelmä

Asukaspalkitsemisjärjestelmä on asukkaiden aloitteesta rakennettu, ja sen tavoitteet ovat sekä asukkaiden että yhtiön kannalta hyvät. Ongelma ei olekaan tässä, vaan sen rahoitusmallissa.

Vuoden 2009 vuokrankorotuksista 2 % (+20 snt/asm/kk) johtuu palkitsemisjärjestelmästä. Eli asukkaat itse rahoittavat itsensä palkitsemisen korotetun vuokranmaksun yhteydessä. Ensin kolmen vuoden asumisen, ja sitten viiden vuoden asumisen jälkeen. Edellytyksenä hakemiselle on vuokranmaksun ajallaan suorittaminen ja moitteeton asuminen. Lisäksi edellytyksenä on asunnon vaihto enintään kaksi kertaa laskentakaudella.

Miten todellinen tuo palkitsemisjärjestelmä on asukkaiden kannalta. Se herättää monia kysymyksiä?

Ensinnäkin onko se aravarajoituslain 7 §:n mukainen peruste vuokrankorotuksille?  Miten se soveltuu siihen, että

”omistaja voi periä vuokralaisilta vuokraa enintään määrän, joka vastaa talon asuinhuoneistojen ja niihin liittyvien tilojen rahoituksen ja hyvän kiinteistöpidon edellyttämiä menoja, joita ei voida kattaa muilla tuotoilla. 

(Aravarajoituslaki 7§ (31.1.2003/83) ARA:lta pyytämääni kannanottoa ja tulkintaa en tähän ole vielä saanut. Se voi olla kunnissa yleinen tapa – mutta onko se lain mukainen? (Myöhemmin olen saanut Vuokralaisten keskusliitosta suullisen lausunnon niiden lainmukaisuudesta. Koska se on asukkaiden aloitteesta syntynyt ja he ovat sen hyväksyneet. Eli omakustannusperusteinen asukkaiden palkitsemisjärjestelmä. Epäillen tyydyn heidän (VK) tulkintaan.)

Toinen ongelmavyyhti liittyy siihen, että asukkailla on tosiasiassa hyvin erilaiset lähtökohdat palkitsemisjärjestelmän tavoittelussa. Tässä viittaan toimeentulotuen ja asumistuen saajiin ja niiden käsittelyaikojen pituuteen. Taitaa usein lipsahtaa rästien puolelle. Kaikki rahoittavat, mutta vain osalla mahdollisuuksien rajoissa.

Kolmantena on se, että vuokravapaalta kuukaudelta tarkistetaan tietysti asumistuen määrä. Hyöty kohdistuu vain asukkaan itsensä maksamaan osuuteen. Onko hyöty asukkaan kannalta pienempi, kuin siihen vuokranmaksun yhteydessä uhrattu €uromäärä?

Neljänneksi asiaa on tarkasteltava kaupunkikonsernin kokonaisedun kannalta. Asuntotoimen lausunnon mukaan marraskuussa toimeentulotuen saajia oli 3430 (3200/2007). Toimeentulotukea saavien asuntokuntien määrän ja toimeentulotukimenojen arvioidaan kasvavan ensi vuonna. Kuinka paljon??

Onko palkitsemisjärjestelmän rahoitusmuoto kaupungin kokonaisedun kannalta järkevää?

Vesimaksut

Vesimaksujen osalta totean sen, että niitä laskettiin 10 € /hlö/kk. Taloissa, joissa on huoneistokohtainen laskutus kulutuksen mukaan tuottaa varmasti vuoden päästä asukkaalle lisälaskun loppulaskun yhteydessä. Inarin Vuokra-asunnot Oy:ssä tuo yllätys tuotti erälle lapsiperheelle 282 €uron tasauslaskun.

Omistajaohjaus

Kaupunginhallituksen vastaus valtuustokyselyymme viittaa pelkästään Kunta- asunnot Oy:n ja asuntotoimen lausuntoihin. En tiedä perehdyinkö siihen huolimattomasti – mutta en löytänyt siitä kaupungin vuokratalojen omistajapoliittisia linjauksia!

Vasemmistoliiton ryhmälle vastaus ei riitä. Pöydälle on nostettava se, miten kaupungin vuokra-asuntoyhtiöiden yhteistyötä ja toimintoja voidaan tehostaa eri toiminnoissa nykyisten ylisuurten vuokrankorotusten torjumiseksi ja vuokralaisten aseman parantamiseksi vastaisuudessa.

Mielihyvällä on kuitenkin otettava vastaan se tieto, että kevään – 09 aikana Kunta-asunnot Oy:ssä alueellista organisaatiota vahvistetaan. Samalla yhteydenpidossa kaupunkiin päin toteutetaan oikeansuuntaisia muutoksia (suora tiedotus valtuustolle kahdesti vuodessa).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s