liikennehankkeet, liikennepolitiikka, liikenneturvallisuus

Keskustan liikennejärjestelmä on kokonaisuus

Ruokasenkadun sillan rakentamisesta on keskusteltu, sekä puolesta että vastaan, rakennetaan tai ei rakenneta. Tällainen kysymyksenasettelu ei ole hedelmällinen. Oikeampi tapa on vastata siihen, miten päätettyä keskustan liikennejärjestelmää muutetaan, jos rakentamisesta luovutaan.

Lapinkävijäntie on remontoitu vuonna 2020 aina sitä liikenneympyrää ja liittymää puuttuvalle sillalle myöten. Lapinkävijäntien toteutunut kustannus oli 1,8 miljoonaa.

Ruokasenkatu on remontoitu välillä Valtakatu- Rovakatu viime vuonna. Tänä kesänä remontoidaan Rovakatu-Poromiehentie välinen osuus. Näiden yhteinen kustannusarvio on noin 2,0 miljoonaa.

Valtakadun eteläpää on remontoitu Angry Birds puistoon asti vuonna 2017, sen hintalappu oli 2,1 miljoonaa. Vuonna 2022 on tarkoitus remontoida Valtakadun pohjoispää. Sen kustannukseksi on arvioitu 1,8 miljoonaa.

Mikä enää puuttuu tästä keskustan järkevästä liikenne- ja katusuunnitelmasta? Se on Ruokasenkadun silta. Sen kustannusarvio on 1,6 miljoonaa, joka samalla tuo 3,0 miljoonan kertatuoton maankäyttösopimuksesta (Railo). Lisäksi se tuo vuosittaisen kiinteistövero- ja muut kiinteistötuotot, sekä rakentamisaikaisen verotuoton.

Vanhan kevyenliikenteen sillan purkaminen maksaa 60.000 euroa, ja uuden kevyenliikenteen sillan rakentaminen tai nykyisen peruskorjaus maksaisi noin 0,9 miljoonan (oma arvio).

Onko sellainen kaupungin päätöksenteko järkevää, jossa satsataan keskustan katu- ja liikennejärjestelyihin 7,7 miljoonaa. Sitten se satsaus sekä siitä saatavat toiminnalliset tavoitteet hirtetään ja nollataan vain 1,6 miljoonan laskennalliseen kulun tähden. Samalla jätetään siitä saatavat maankäyttö- ja muut kiinteistötuotot laskelmassa huomioimatta.

Tällä tavalla hyväksytään se, että Porokulmassa sekä jalankulkijat että autot tulevaisuudessakin odottavat punaisten liikennevalojen vaihtumista ja vastakkain tulevan liikenteen lähtövuoroja. Se on se Scandic hotellin ja Rinteenkulman risteys. Siinä aina joku odottaa valojen vaihtumista punaisesta vihreään – joko auto tai jalankulkija, useimmiten molemmat.

Minä en ole tätä mieltä, ja minusta äänestäjillä on oikeus tietää, miten minä tämän keskustan katu- ja liikennejärjestelmän näen. Keskustan liikenne- ja katusuunnitelma tulee toteuttaa päätetyllä tavalla, eikä jättää puolitiehen.

Jaakko Portti

kaupunginvaltuutettu, elinvoimalautakunnan jäsen (vas.)

Jätä kommentti